Brobygging

Filmen under viser arbeid med brobygging i en 3. klasse på Bispehaugen skole i Trondheim. Her finner man gode eksempler på hvilke spørsmål man kan stille elevene for å oppnå læring i forbindelse med byggingen.













Brobygging er et prosjekt som passer best fra 3 - 4 klasse. Arbeidet dekker følgende mål etter 4. årstrinn i Kunnskapsløftet:
- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra ide til ferdig produkt
- beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
- gjenkjenne og sammenligne bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet

I denne aktiviteten skal elevene erfare og undersøke hvordan noen broer er bygd og bli kjent med hva som gjør de bærende. De skal designe egne broer eller bruke tips fra tegninger eller virkelige broer. Deretter skal de teste bæreevnen til broene.

Med bærende konstruksjoner menes byggkonstruksjoner som kan være eller overføre belastninger til bakken. Fagverk brukes i mange konstruksjoner, fordi de tåler så stor belastning. Fagverk er satt sammen av staver som står på skrå og møtes i knutepunkter. Selve grunnkonstruksjonen er trekanter.










Utstyr:
- Blyant
- Papir
- Papp
- Hullemaskin
- Splittbinders
- Saks

Fremgangsmåte:
- Finn eksempler på fagverksbroer i nærheten av der du bor, let på Internett eller i en bok. Lage en tegning av den broen du vil prøve å lage.
- Lag staver ved å rulle sammen papir. Rull sammen arkene fra langsiden.
- Klipp papirrørene i ønsket lengde og lag hull i endene
- Sett sammen broen med splittbinders
- Legg papp i kjørebanen
- Belast den ferdige broen med noe tungt som dere legger på
 










Test hvor solid broen din er. Hva kan lage den mest solide broen? Er det noen sammenheng mellom hvor bred og hvor lang broen må være for å kunne tåle belastninger? Tenk igjennom hva som gjør broene stabile og som gjør at de kan bære store laster. Er det bare materialet de er laget av? Eller har det noe å gjøre med hvordan den settes sammen? Hvorfor må vi rulle papiret sammen til rør?

Kilde: Naturfag.no