Teknologi og design i skolen

Teknologi og design er et nytt emne i norsk skole. Både fagområdet teknologi og fagområdet design har for første gang kommet inn i skolen i norske læreplaner med Kunnskapsløftet i 2006. Det ble ikke et eget fag slik mange ønsket, men et hovedområde i naturfag. Læreplanverket for Kunnskapsløftet sier at "Emnet Teknologi og design er et flerfaglig emne der naturfag, matematikk og kunst og håndverk samarbeider".

Teknologi utgjør en stadig større del av folks hverdag. Derfor er det viktig at kunnskap om og forståelse for teknologi inngår som en del av allmenndannelsen. Teknologi og design er et emne som lar elevene oppleve forbindelsen mellom skolelærdom og den praktiske virkeligheten.

Teknologi og design handler om å planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen. Sentralt er prosessen fra ide til ferdig produkt. Elevene ska utfolde sin fantasi og kreativitet ved å designe det de skal lage og lage det de har designet.

Undervisningen i teknologi og design vil ofte være prosjektorganisert når elevene skal arbeide gjennom hele prosessen fra ide til et ferdig produkt. I løpet av grunnopplæringen arbeider elevene med mange forskjellige materialer, redskaper og teknikker. Mange veier kan føre til målet. En designoppgave har ikke bare ett fasitsvar.

Teknologi og design skal gi elevene økt kunnskap om teknologi i hverdagen og skape bedre forståelser for sammenhengen mellom teknologi og naturvitenskap. Elevene skal også utvikle praktiske og estetiske ferdigheter ved å utforme et produkt.


LK06 gir skoler og lærere stor faglig og pedagogisk frihet til valg av innhold og metoder i undervisningen for at elevene skal nå kompetansemålene i teknologi og design.

I Kunnskapsløftet finner vi følgende mål for hovedområdet Teknologi og design i naturfag:

Etter 2. årstrinn

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:

- lage gjenstander som kan bevege seg ved hjelp av vann eller luft og fortelle om det de har laget
- lage gjenstander som bruker refleksjon av lys og fortelle om det de har laget

Etter 4. årstrinn

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:

- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
- beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
- gjenkjenne og sammenligne bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet

Etter 7. årstrinn

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:

- planlegge, bygge og teste mekaniske leker, beskrive ulike bevegelser i lekene og prinsipper for mekaniske overføringer
- planlegge, bygge og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, forklare virkemåten og beskrive prosessen fra idé til ferdig framstilt produkt
- gjøre greie for hvordan man gjennom tidene har brukt overføring av bevegelse til å untnytte energi i vind og vann

Etter 10. årstrinn

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:

- ut fra kravspesifikasjoner utvikle produkter som gjør bruk av elektronikk, evaluere designprosessen og vurdere produktets funksjonalitet og brukervennlighet
- teste og beskrive egenskaper ved materialer som brukes i en produksjonsprosess
- gjøre rede for elektroniske kommunikasjonssystemer på systemnivå og drøfte samfunnsmessige utfordringer knyttet til bruk av slike